Tubaka- ja nikotiinitoodete tarvitamise uuring
Suitsetamine on Eestis jätkuvalt oluliseks rahvatervise probleemiks. 16–24aastastest Eestis elanikest suitsetab ligi 30% igapäevaselt või juhusuitsetajana. Kuigi traditsiooniliste tubakatoodete tarbimine on vähenemas, kasvab alternatiivsete nikotiinitoodete (huuletubakas, vesipiip, e-sigaretid jne) turg ja tarbimise maht. Kõige enam tarvitavad alternatiivtooteid Tervise Arengu Instituudi (TAI) 2020. aasta Eesti rahvastiku tervisekäitumise uuringu kohaselt noored. Seejuures on murekspandav alternatiivsete nikotiinitoodetega kokkupuutuvate noorte vanus, nt TAI 2019. aasta Eesti koolinoorte uimastite tarvitamise uuringu järgi on e-sigaretti korduvalt tarvitanud 1% 11 aastastest, 6% 13 aastastest ja 10% 15 aastastest (TAI, 2019). See muudab omakorda teadmiste kogumise alternatiivsete nikotiinitoodete ja nende tarbimise kohta aina olulisemaks.
Uuringu eesmärk on analüüsida erinevate alternatiivsete nikotiinitoodete kasutamist, sh nikotiini- ja tubakatoodete koostarbimise ulatust Eesti elanike, eriti noorte seas, ning saada teada erinevate toodete tarbimise põhjustest, toodete omaduste ning nendega seotud hoiakute ja uskumuste mõjust tarbimisele ning sellest, kuidas info erinevatest toodetest potentsiaalse tarbijani jõuab.
Uuringu eesmärgi täitmiseks kasutatakse kolme peamist meetodit:
- sekundaarandmete analüüs, sh teaduskirjanduse ja seniste uuringutulemuste ülevaade, teiste riikide praktikate ning muude olemasolevate andmete analüüs;
- kvalitatiivne andmekogumine a) küsitlusuuringu täpseks disainimiseks ning b) küsitlusuuringu tulemuste täpsustamiseks ja profiilide loomiseks. Selleks viiakse läbi individuaalintervjuud ja fookusgrupi intervjuud nii alternatiivsete nikotiinitoodete tarbijatega (sh noortega ja täiskasvanutega) kui ka valdkonna spetsialistide ja praktikutega;
- kvantitatiivne andmekogumine ehk veebiküsitlus, millega kaardistatakse alternatiivsete nikotiinitoodete kasutamine, selle põhjused jm oluline seotud teave kogu elanikkonna ja põhjalikumalt noorte seas.
Uuringu käigus luuakse alternatiivsete nikotiinitoodete tarbijate profiilid ning töötatakse välja vastavalt sellele potentsiaalsed sekkumised, mida võiks Eestis rakendada, et ennetada ja/või vähendada alternatiivsete nikotiinitoodete tarbimist, sh eriti noorte seas.