VÕTA kasutamise probleemid õppija ja kutse taotleja vaates

VÕTA ehk Varasemate Õpingute ja Töökogemuse Arvestamine on vahend, mis toetab elukestvat õpet Eesti haridussüsteemis. VÕTA eesmärk on muuta õppimine paindlikumaks, sest see võimaldab õppijal arvestada varasemaid õpinguid, täienduskoolituses või iseseisvalt õpitut ning töökogemust hariduse omandamisel või kutsekvalifikatsiooni taotlemisel.  

Praegu on VÕTA rakendamine Eesti kõrg-, kutse- ja üldhariduses ning kutsekvalifikatsioonisüsteemis piiratud ja ebaühtlane. VÕTA-t nähakse peamiselt varasema õpikogemuse, mitte töökogemuse arvestamise vahendina, mistõttu jäävad paljude täiskasvanud õppijate mitteformaalses õppes ning töökogemusega omandatud oskused arvestamata.   

Projekti eesmärk on selgitada välja taotlejate teadlikkus ja kogemused VÕTA-ga, saada ülevaade VÕTA kasutamise vähesuse põhjustest ning pakkuda parenduskohti ja võimalusi VÕTA kasutamise edendamiseks.  

Uuringus kasutatakse nii kvalitatiivseid kui ka kvantitatiivseid meetodeid, tehakse fookusrühmaintervjuusid, küsitlus ja osalusvaatlus, samuti analüüsitakse olemasolevat VÕTA taotlemise ja kasutamise statistikat. Infot kogutakse nii VÕTA potentsiaalselt sihtrühmalt kui ka VÕTA nõustajatelt ja hindajatelt.